Kirjoittaja Adene » Su Heinä 05, 2009 12:03 pm
1. Ikäsi?
21
2. Millä kielillä olet lukenut Houkutus-sarjaa (kokonaisia kirjoja, Meyerin sivuilla olevia ensimmäisiä lukuja yms. ei lasketa)?
[] suomeksi
[] englanniksi
[x] suomeksi ja englanniksi
[] jollain muulla kielellä, millä?
3. Sarjan paras kirja?
[x] Twilight eli Houkutus
[] New Moon eli Uusikuu
[] Eclipse eli Epäilys
[] Breaking Dawn
4. Mistä osasta pidät vähiten? Miksi? (Perusteluihin mielellään useampi kuin yksi lause.)
Uusikuu ja BD. Uudestakuusta siksi etten pidä Jacobista ja Bellan itsesääli aiheuttaa suurta myötähäpeää kirjoittajaa ja hänen hahmoaan kohtaan. Miten Meyer voi olettaa että lukijat jaksavat kirjan verran "yhyy, kukaan ei rakasta mua ja yhyy kun Eddie nyt lähti niin alanpa teiniksi ja teen typeriä juttuja"..? En minä ainakaan. BD siksi että teos ontui samojen virheiden kanssa kuin Eclipse: kirjan puolivälissä ryhdytään paisuttamaan konfliktia, jossa on odotettavissa kuolonuhreja ja muuta traagista. Sitten mitään ei tapahdu! Osa BD:n ratkaisuista tuntuu fanfic maailmasta otetuilta ja laskevat arvostustani Meyeriä kohtaan.
5. Mitä mieltä olet suomennoksista?
Pidin Houkutuksen ja Uudenkuun suomennuksista mutta Epäilys kompastelee uuden kääntäjänsä kanssa. Sanavalinnat olivat ala-arvoisia ja puhekielisiä.
(6a. Niille jotka EIVÄT ole lukeneet Breaking Dawnia: Mitä odotat Breaking Dawnilta?)
6b. BD:n lukeneille: Mitä mieltä olet sarjasta kokonaisuutena?
BD pilasi sen, minkä Houkutus aloitti. Alan olla vahvasti sitä mieltä että mitään sarjaa ei olisi pitänyt tehdä vaan jättää yksiosaiseksi. BD on huonoimpia ja ala-arvoisimpia kirjoja, joita olen koskaan lukenut.
7. Aiotko katsoa elokuvan? Jos et, niin miksi?
Katsoin Twilightin ja nauroin kaverini kanssa Pattinsonille: hän näytti Edwardina anorektikkonukkaiselta, angstiselta gootilta, jolla on menkat. Lähden katsomaan Uudenkuun, jos odotettavissa on samanlaisia ivallisia nauruhetkiä. Muuten, ei kiitos.